خواص برنج دودی (چرا باید برنج دودی بخوریم؟ بررسی تخصصی)

خواص برنج دودی (چرا باید برنج دودی بخوریم؟ بررسی تخصصی)

خواص برنج دودی (چرا باید برنج دودی بخوریم؟ بررسی تخصصی)

  • 197 بازدید

امروزه قوت غالب مردم برنج سفید است و کمتر کسی سراغ سایر شکل‌های برنج برای پخت می‌رود. حال آن که خواص برنج دودی و برنج قهوه‌ای بسیار است و سرشار از فیبر، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. عنصر دود حاوی بیش از 2 هزار ماده شیمیایی موثر برای ضد عفونی کردن است که مهم‌ترین آن‌ها الکل و فرمالدهید هستند. بنابراین علت استفاده نیاکان ما از آتش برای دودی کردن مواد غذایی از جمله برنج، گوشت قرمز و ماهی، همین بوده است. 
برای اینکه بدانید چرا باید برنج دودی بخوریم، پیشنهاد می‌کنیم که مطالعه مقاله خواص برنج دودی از سایت خرید برنج برنج فا را از دست ندهید و در ادامه همراه ما باشید.

روش‌های دودی کردن برنج از گذشته تا امروز

در قدیم‌الایام برای ماندگاری بیشتر و نیز خشک و سالم نگه داشتن برنج از روش دودی کردن مواد خوراکی استفاده می‌کردند. انجام این کار باعث ضد عفونی شدن و جلوگیری از رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها و از بین رفتن آن‌ها در مواد غذایی و علی الخصوص برنج می‌گردید. 
اما امروزه این روش منسوخ شده و از روش‌های دیگری در کارخانه‌های شالی‌کوبی از جمله دستگاه اُوِن یا خشک‌کن برای خشک‌کردن و نگهداری برنج بهره برده می‌شود. در حال حاضر از برنج دودی به دلیل ایجاد تنوع در ذائقه غذایی و تغییر در طعم و بوی برنج استفاده می‌شود. برای دودی کردن برنج آن را داخل کیسه‌ای ریخته و در یک اتاق آویزان می‌کنند و سپس مقداری هیزم و خرده چوب از درختان مخصوص این کار را در زیر کیسه‌های برنج می‌سوزانند تا دود حاصل از  آن‌ها به خورد برنج برود. این کار سبب شده تا برنج بوی دود گرفته و به‌اصطلاح دودی شود.

مهم‌ترین خواص برنج دودی برای سلامتی

مهم‌ترین خواص برنج دودی برای سلامتی

خواص برنج دودی به دلیل روشی که برای ماندگارتر کردن آن استفاده می‌شود، بسیار است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود.

1. اشتهاآور

برنج دودی به دلیل طعم و عطر منحصربه‌فردی که دارد، می‌تواند به‌عنوان یک اشتهاآور عمل کند. دود حاصل از فرایند دودی کردن، ترکیباتی را به برنج اضافه می‌کند که بوی مطبوعی به آن می‌دهد و باعث تحریک حس چشایی و بویایی می‌شود. این امر می‌تواند ترشح بزاق و هورمون‌های گرسنگی را افزایش دهد و در نتیجه اشتها را تحریک کند.

2. کنترل فشار خون

برخی مطالعات نشان داده‌اند که برنج دودی می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند. این امر به دلیل وجود مقادیر بالای منیزیم در برنج دودی است. منیزیم به شل‌شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند و در نتیجه جریان خون را بهبود می‌بخشد و فشار خون را کاهش می‌دهد.

3. تنظیم قند خون

برنج دودی به دلیل داشتن فیبر بالا، می‌تواند به تنظیم قند خون کمک کند. فیبر سرعت جذب قند خون را در بدن کاهش می‌دهد و از افزایش ناگهانی قند خون بعد از غذا خوردن جلوگیری می‌کند.

4. منبع تولید انرژی

برنج دودی مانند سایر انواع برنج، سرشار از کربوهیدرات است. کربوهیدرات‌ها منبع اصلی تولید انرژی بدن هستند و به تأمین انرژی موردنیاز برای فعالیت‌های مختلف بدن کمک می‌کنند.

5. تقویت سیستم ایمنی بدن

برنج دودی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی از جمله ویتامین B6، سلنیوم و منگنز است. این ویتامین‌ها و مواد معدنی به تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش قدرت دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها کمک می‌کنند.

6. استحکام استخوان‌ها

برنج دودی سرشار از فیبر و مواد مغذی و نیز مواد معدنی و ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان، کلسیم، آهن، تیامین و ویتامین D بیشتری نسبت به برنج سفید است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از عفونت در تمامی اندام‌های بدن می‌گردد. 
همچنین برنج دودی به دلیل داشتن مقادیر بالای منیزیم، می‌تواند به استحکام استخوان‌ها کمک کند. منیزیم برای سلامت استخوان‌ها ضروری است و به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند.

7. تحریک رشد مغز نوزاد

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف برنج دودی در دوران بارداری می‌تواند به تحریک رشد مغز نوزاد کمک کند. این امر به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا 3 در برنج دودی است. اسیدهای چرب امگا 3 برای رشد و تکامل مغز نوزاد ضروری هستند.

8. کمک به سلامت دستگاه گوارش

فیبر موجود در آن برای سلامت دستگاه گوارش و روده‌ها مفید بوده و ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها می‌کاهد. همچنین به دلیل دارا بودن مقادیر فراوان از فیبرهای نامحلول و مقدار اندکی از تری گلیسمی سبب تنظیم و کاهش قند خون در افراد  دارای دیابت نوع ۲ می‌گردد.

9. تامین انرژی مورد نیاز بدن

علاوه بر موارد ذکر شده برای خواص برنج دودی، این ماده خوراکی به خاطر داشتن منابع فراوان کربوهیدرات انرژی مورد نیاز بدن را فراهم می‌آورد. همچنین استفاده به‌اندازه مورد نیاز برنج دودی به دلیل وجود سدیم اندک در آن سبب تنظیم فشار خون می‌گردد.

توجه: اگرچه برنج دودی فواید سلامتی زیادی دارد، اما باید به‌خاطر داشت که مصرف بیش از حد هر نوع ماده غذایی می‌تواند مضر باشد. همچنین، زنان باردار و شیرده و افراد با مشکلات سلامتی خاص باید قبل از مصرف برنج دودی با پزشک خود مشورت کنند.
در نهایت، برنج دودی یک غذای سالم و مغذی است که می‌تواند فواید سلامتی زیادی برای بدن داشته باشد. با این‌ حال، باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کرد و در صورت وجود هر گونه مشکل سلامتی، قبل از مصرف با پزشک مشورت کرد.

مصرف برنج دودی برای بانوان باردار و شیرده

استفاده از برنج دودی در دوران بارداری آن هم به مقدار کم و زیر نظر پزشک برای خانم‌های باردار و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مشکلی ایجاد نمی‌کند. 
این برنج به دلیل عطر و طعم دلپذیری که دارد باعث افزایش اشتها شده و برای افرادی که دچار سوءتغذیه هستند به‌خصوص کودکان بسیار مفید بوده و آن‌ها را تشویق به خوردن می‌نماید. از دیگر خواص خوردن برنج دودی در دوران بارداری می‌توان به رشد مغز جنین و افزایش میزان عملکرد رشد شناختی نوزاد به دلیل دارا بودن مواد مغذی در نورون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی اشاره نمود.

آیا مصرف زیاد برنج دودی مضر است؟

اگر از چوب باکیفیت و مرغوب برای دودی کردن برنج استفاده شده باشد، مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما مصرف زیاد هر نوع ماده غذایی، حتی اگر سالم و مغذی باشد، می تواند مضر باشد. برنج دودی نیز از این قاعده مستثنی نیست. علاوه بر این، برنج دودی ممکن است برای برخی افراد آلرژی زا باشد. بنابراین، توصیه می شود که برنج دودی را به مقدار متعادل و در کنار سایر غذاهای سالم مصرف کنید.

راهکارهایی برای کاهش مضرات احتمالی مصرف برنج دودی

  • از مراکز معتبر خریداری نمایید: با خرید برنج ایرانی از فروشگاه های معتبر و دارای مجموز از سازمان غذا و دارو، می توانید با خیال راحت تری از برنج دودی استفاده کنید.
  • برنج دودی را به صورت آبکش بپزید: پخت برنج دودی به صورت آبکش، مقداری از ترکیبات مضر موجود در آن را از بین می برد.
  • از برنج دودی ارگانیک استفاده کنید: برنج دودی ارگانیک با استفاده از چوب های طبیعی دودی می شود و به همین دلیل، حاوی مقادیر کمتری از ترکیبات مضر است.
  • مصرف برنج دودی را با سایر غذاهای سالم مانند میوه ها و سبزیجات همراه کنید: آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات می توانند اثرات مضر ترکیبات موجود در دود را خنثی کنند.

جمع‌بندی
توصیه می‌شود میوه و سبزیجات بیشتری به همراه برنج استفاده شود چرا که ترکیبات سمی و سرطان‌زا را خنثی کرده و از بین می‌برند؛ بنابراین سعی کنید غذاهای سرخ شده و گوشت‌های فراوری را که حاوی مواد مضر و سرطان‌زا هستند را به همراه برنج دودی خصوصاً برنجی که از چوب مناسبی برای دودی کردن آن استفاده نشده را مصرف ننمایید.
ما در مقاله طرز تهیه برنج دودی در منزل، راهکارهایی را برای دودی کردن برنج در خانه ارائه دادیم و شما با مراجعه به این مطلب می‌توانید خودتان در خانه برنج دودی تهیه کنید و از طعم آن لذت ببرید. برای خرید برنج دودی می‌توانید از طریق سایت برنج فا سفارش خود را ثبت کنید.

برنج فا

نظر (0)

اضافه کردن نظر

captcha