طرز تهیه برنج دودی در منزل (بهترین روش دودی کردن برنج)

طرز تهیه برنج دودی در منزل (بهترین روش دودی کردن برنج)

طرز تهیه برنج دودی در منزل (بهترین روش دودی کردن برنج)

  • 390 بازدید

دودی کردن برنج، روشی منحصربه‌فرد برای طعم بخشیدن به این ماده غذایی پرمصرف و محبوب است. این فرایند نه‌تنها طعمی دودی و دلچسب به برنج می‌دهد، بلکه عطر و بوی فوق‌العاده‌ای نیز به آن می‌بخشد. دودی کردن برنج در منزل، کار آسانی است و با کمی صبر و حوصله می‌توانید از این طعم جدید و لذیذ در غذاهای خود لذت ببرید.
در این مقاله از برنج فا قصد داریم به طور کامل نحوه دودی کردن برنج در منزل را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید تا با این روش آشپزی خاص و جذاب آشنا شوید.

چرا برنج را دودی می‌کنند؟

در روزگار قدیم مردم بیشتر در اعیاد و مهمانی‌ها به طبخ برنج می‌پرداختند و در واقع برنج یک غذای گران‌قیمت محسوب می‌شد. اما امروزه زنان خانه‌دار برای وقتی که به سراغ تهیه ناهار می‌روند اول برنج را خیس می‌کنند تا بعد خورشت یا خوراک دیگری را در کنار برنج آماده کنند. همانطور که می‌دانید، برنج از محبوبیت بالایی در کشور ما (به‌ خصوص در استان‌های شمالی) برخوردار است و دلیل آن هم به پخت آسان و طعم خوب آن برمی‌گردد. همچنین تنوع غذاهای برنجی بالاست و با این ماده غذایی با ارزش، می‌توان انواع خوراک‌های کبابی، خورشت‌ها، کوفته و دلمه را سرو کرد.
اما دلیل دودی کردن برنج چیست و چرا نیاکان ما با وجود مشقت دودی کردن برنج، این روش را برگزیدند؟ پاسخ این سوال و همچنین بهترین روش دودی کردن برنج در منزل، در بخش‌های بعدی این مقاله از وبسایت خرید برنج ایرانی برنج فا ذکر شده است.
همانطور که می‌دانید، درگذشته به جهت نبود یخچال مردم نمی‌توانستند مواد غذایی را برای مدت زمان طولانی نگه دارند. بنابراین ذخیره و نگهداری مواد غذایی عملا امکان‌پذیر نبود و بایستی مواد غذایی مورد نیاز خود را به‌صورت روزانه خریداری می‌کردند. چرا که مواد خوراکی به دلیل قرار گرفتن در معرض جریان هوا، گرد و خاک و همچنین وجود حشرات و حیوانات موذی، خراب و فاسد می‌شدند. اما رفته‌رفته با ظهور آتش این نکته را دریافتند که می‌توانند به‌وسیله آتش مواد غذایی خود را از میکروب‌ها و آلودگی‌ها پاک کنند. پس تصمیم گرفتند مواد غذایی مانند برنج و گوشت را دودی کنند تا ماندگاری آن بالاتر رود.
از اینجا بود که برنج دودی به‌عنوان یک خوراکی قابل مصرف در فرهنگ غذایی مردم جایگاه خود را پیدا کرد.

آتش، یک عنصر نگهدارنده به قدمت تاریخ

حالا که با دلایل نیکانان‌مان برای دودی کردن برنج و سایر مواد غذایی مانند گوشت قرمز و ماهی آشنا شدیم، ممکن است این سؤال برای شما به وجود می‌آید که مگر آتش یا همان دود چه خاصیتی دارد که جلوی فاسد شدن مواد غذایی را می‌گیرد؟
باید بگوییم علم ثابت کرده که آتش دارای هزاران نوع مواد شیمیایی است که یکی از آن‌ها الکل است. الکل خود به‌عنوان یک میکروب‌کش و ازبین‌برنده قارچ محسوب می‌شود. به همین خاطر مردم از دیرباز برای این که بتوانند مواد غذایی مثل برنج و گوشت را بیشتر نگه دارند، از روش دودی کردن یا نمک سود کردن مواد خوراکی استفاده می‌کردند. 
این در حالی است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ساخت یخچال و فریزر و افزودن مواد نگهدارنده به خوراکی‌ها دیگر به دودی کردن مواد غذایی نیازی نیست. اما همانطور که در بخش قبلی ذکر کردیم، امروزه مردم نه بخاطر نگهداری، بلکه به دلیل طعم و عطر فوق‌العاده برنج دودی، مایل به مصرف آن در کنار انواع خوراک‌های کبابی و خورشتی هستند. همچنان که در بازار برنج فروش‌ها برنج دودی یکی از انواع برنج‌ها است و دلیل دودی بودن برنج به تنوع دادن و به وجود آوردن طعم جدید در برنج بر می‌گردد.

ویژگی‌های ظاهری برنج دودی باکیفیت

برنج دودی از نظر ظاهری تیره‌تر از برنج معمولی است. در زمان پخت برنج دودی یاد و خاطره ایام قدیم و پختن برنج با آتش زنده می‌شود. برخی افراد اما ترجیح می‌دهند برنج دودی را با برنج معمولی مخلوط کنند و سپس به پخت آن بپردازند؛ زیرا بسیاری از افراد نمی‌توانند برنج دودی را به شکل تنها مصرف کنند و طعم آن برایشان خوشایند نیست؛ اما برخی دیگر هم دوست دارند همان عطر خالص برنج دودی برایشان بماند. در میان مردم گیلان، برنج دودی هاشمی از محبوبیت بالایی برخوردار است و اغلب آن‌ها از همین نوع برنج برای پخت غذا استفاده می‌کنند.

طرز تهیه برنج دودی

طرز تهیه برنج دودی

برای بیشتر افراد این سؤال وجود دارد که برنج دودی چگونه تهیه می‌شود. برای این کار ابتدا چند کیسه برنج را به‌دلخواه درون اتاقی دربسته قرار می‌دهند و در کنار آن‌ها چوب و هیزم می‌سوزانند تا بدین وسیله برنج‌ها به طور طبیعی بوی دود بگیرید. توجه کنید که حتماً باید به‌وسیله سوزاندن چوب نه چیز دیگری برنج را دودی کنید. چرا که اگر غیر از این باشد و شما مواد شیمیایی را بسوزانید برنج بوی بدی می‌گیرد. لازم به ذکر است که سوزاندن چوب منجر به تولید گاز سمی نمی‌شود و خطری برای سلامتی‌تان ندارد.

طرز تهیه برنج دودی در منزل

امروزه اغلب مردم در منازل آپارتمانی زندگی می‌کنند و امکان دودی کردن برنج را به روش گذشتگان ندارند؛ اما از آنجایی که به عطر و طعم این نوع برنج علاقه وافری دارند، مایلند تا نحوه دودی کردن برنج را در منزل یاد بگیرند. این بخش از مطلب، مختص همین افراد است.

مواد لازم برای تهیه برنج دودی

  • برنج قهوه‌ای یا سفید: به میزان دلخواه
  • دود طعم‌دهنده: به میزان دلخواه (انواع مختلف دود طعم‌دهنده مانند دود چوب بلوط، گردو، گیلاس و... در بازار موجود است)
  • نمک: به مقدار لازم

مراحل دودی کردن برنج

مراحل دودی کردن برنج به شرح زیر است:

1. آماده سازی برنج

برنج را به مدت 2 تا 3 ساعت در آب خیس کنید. این کار باعث می‌شود تا برنج سریع‌تر پخته شود و طعم دود را بهتر به خود جذب کند. بعد از آن، آب برنج را خالی کنید و آن را آبکش کنید. به برنج مقداری نمک اضافه کنید و آن را به طور یکنواخت مخلوط کنید.

2. آماده سازی دود طعم دهنده

دود طعم‌دهنده را مطابق با دستورالعمل روی بسته‌بندی آماده کنید. به‌طورکلی، برای دود طعم‌دهنده‌های چوبی، باید تراشه‌های چوب را به مدت 30 دقیقه در آب خیس کنید و سپس آنها را روی ذغال یا بخاری که دود تولید می‌کند، قرار دهید.

3. دودی کردن برنج

یک ظرف مناسب مانند سینی فر یا سبد فلزی را روی دود قرار دهید. برنج آبکش شده را به طور یکنواخت در ظرف پخش کنید. ظرف را به مدت 30 تا 45 دقیقه روی دود قرار دهید. در طول فرایند دودی کردن، هر 10 دقیقه برنج را هم بزنید تا به طور یکنواخت دودی شود.

4. پخت برنج

بعد از دودی شدن برنج، آن را از روی دود بردارید. برنج دودی شده را به روش معمول خود بپزید. می‌توانید از روش پخت آبکش و یا کته استفاده کنید.
برنج دودی شده را می‌توانید به‌تنهایی یا به‌عنوان همراه با انواع غذاها مانند خورشت، مرغ، ماهی و... سرو کنید.

نکات مهم برای تهیه برنج دودی در منزل

  • برای طعم دودی قوی‌تر، می‌توانید زمان دودی کردن برنج را افزایش دهید.
  • می‌توانید از انواع مختلف دود طعم‌دهنده برای دودی کردن برنج استفاده کنید.
  • برای دودی کردن برنج می‌توانید از دود سرد یا دود گرم استفاده کنید. دود سرد طعم ملایم‌تری به برنج می‌دهد، در حالی که دود گرم طعم قوی‌تری دارد.

در این مقاله سعی کردیم توضیحاتی را در خصوص برنج دودی و دلایل پیشینیان برای دودی کردن مواد غذایی نظیر برنج، گوشت قرمز و ماهی ارائه دهیم. همچنین راجع به موارد مصرف آن و طرز تهیه برنج دودی در منزل اطلاعات کاملی را در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دادیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد. اگر قصد خرید برنج دودی شمالی را دارید، می‌توانید خرید خود را از سایت برنج فا انجام دهید.

برنج فا

نظر (0)

اضافه کردن نظر

captcha