طرز پخت برنج دم سیاه (بهترین و خوشمزه ترین طرز پخت برنج دم سیاه)

طرز پخت برنج دم سیاه (بهترین و خوشمزه ترین طرز پخت برنج دم سیاه)

طرز پخت برنج دم سیاه (بهترین و خوشمزه ترین طرز پخت برنج دم سیاه)

  • 466 بازدید

برنج یکی از غلات بسیار مهم در سبد غذایی و مصرف روزانه افراد در سراسر جهان و بالاخص ایران است. در این میان برنج ایرانی جزء مشهورترین و محبوب‌ترین برنج‌های دنیا از لحاظ کیفیت و عطر و طعم است که شامل انواع مختلفی می‌گردد. یکی از معروف‌ترین و در عین حال خوش‌پخت‌ترین این برنج‌ها برنج دم سیاه است که در شهرهای گیلان، آستانه‌اشرفیه، لاهیجان و... به دلیل خاک حاصلخیزتری که دارند کاشته می‌شود؛ اما به دلیل دشواری در مراحل کاشت بسیار کم محصول بوده و از همین رو قیمت بالاتری هم نسبت به نمونه‌های دیگر برنج دارد. در این مقاله از برنج فا نحوه و طرز پخت برنج دم سیاه برای آشنایی هر چه بیشتر شما توضیح داده شده است.

مشاهده کنید : خرید برنج ایرانی

طرز پخت برنج دم سیاه

طرز پخت برنج دم سیاه با دیگر برنج‌ها اندکی تفاوت دارد و آن هم اضافه نمودن میزان آب بیشتری در هنگام خیساندن این نوع برنج است تا برنج بعد از پخت یک‌دست شده و به‌خوبی قد بکشد. برای این کار لازم است برنج دم سیاه را به مدت ۴ تا ۵ ساعت در یک ظرف بزرگ بخیسانید تا فضای کافی برای قدکشیدن داشته باشد. ذکر این نکته ضروری است که برنج‌های کهنه هر چه بیشتر خیس بخورند پخت بهتری داشته و به اصطلاح رِی می‌کنند؛ اما برنج‌های تازه نباید زیاد خیسانده شوند؛ زیرا به هنگام پخت وارفته و کیفیت مطلوب خود را از دست می‌دهند.

مشاهده کنید : خرید برنج دم سیاه

طرز پخت برنج دم سیاه به روش کته

در پخت برنج دم سیاه به روش کته ابتدا برنج را چندین بار شسته تا جایی که آب حاصل از شستن برنج شفاف شود. سپس به مدت ۴ تا ۵ ساعت برنج را در مخلوط آب و نمک خیس می‌کنیم. برای این کار لازم است به ازای هر یک پیمانه برنج یک و نیم تا دو پیمانه آب و ۱/۳ قاشق مرباخوری نمک به آب اضافه کنید. بعد از خیس خوردن برنج آن را به همراه آبی که در آن خیس خورده و مقداری روغن درون قابلمه‌ای می‌ریزیم و روی حرارت متوسط به مدت ده دقیقه گذاشته و اجازه می‌دهیم تا آب آن بخار شود؛ سپس شعله گاز را کم نموده و دم‌کنی می‌گذاریم تا به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه دم بکشد.

مشاهده کنید : خرید برنج عنبربو

طرز پخت برنج دم سیاه به روش آبکشی

در پخت برنج دم سیاه به روش آبکشی ابتدا برنج را چندین بار می‌شوییم. سپس با مخلوطی از آب و نمک به‌گونه‌ای که آب روی تمام سطح برنج را بگیرد به مدت ۴ تا ۵ ساعت خیس می‌کنیم. در روش پخت برنج دم سیاه به روش آبکشی برای هر پیمانه برنج سه پیمانه آب داخل قابلمه می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم تا آب داخل قابلمه به جوش آید. 
سپس آب برنج خیس خورده را خالی کرده و به آب در حال جوش قابلمه اضافه می‌کنیم. بعد از گذشت مدت ‌زمان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از جوشاندن برنج و مغز پخت شدن آن به‌گونه‌ای که دانه‌های برنج بین دو انگشت اندکی لِه شود با آب سرد آبکش نموده تا دانه‌های برنج به هم نچسبند؛ سپس داخل قابلمه مقداری روغن ریخته و به دلخواه و طبق سلیقه خودتان ته‌دیگ نان و یا سیب‌زمینی گذاشته و برنج آبکشی شده را داخل قابلمه می‌ریزیم. بعد از این مرحله با دسته کفگیر سوراخ‌هایی در سطح برنج ایجاد می‌کنیم این کار باعث می‌شود تا برنج زودتر دم بکشد. پس از گذشت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه برنج شما آماده سرو است.

مشاهده کنید : خرید برنج طارم هاشمی   

بهترین و خوشمزه‌ترین طرز پخت برنج دم سیاه: رازهای پخت یک پلو مجلسی و بی‌نظیر

برنج دم سیاه، یکی از مرغوب‌ترین و خوش‌ عطر و طعم‌ترین انواع برنج ایرانی است که به دلیل پخت عالی و طعم بی‌نظیر، در بین ایرانیان بسیار محبوب است. پخت اصولی این برنج، نیازمند ظرافت‌ها و نکاتی است که در این بخش از مطلب به طور کامل به آن‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا بهترین و خوشمزه‌ترین طرز پخت برنج دم سیاه را به شما آموزش دهیم و رازهای پخت یک پلو مجلسی و بی‌نظیر را با شما در میان بگذاریم.

مواد لازم

  • برنج دم سیاه: 3 پیمانه
  • آب: 4.5 تا 5 پیمانه (به ازای هر پیمانه برنج، 1.5 تا 1.7 پیمانه آب)
  • نمک: به مقدار لازم
  • روغن: 2 قاشق غذاخوری
  • کره: 2 قاشق غذاخوری (اختیاری)
  • زعفران دم کرده: به مقدار لازم

مراحل پخت

مراحل پخت برنج دم سیاه خوش عطر و طعم مجلسی به شرح زیر است:

مرحله اول: شستشوی برنج

  1. برنج را 3 تا 4 بار با آب سرد بشویید تا آب آن شفاف شود.
  2. برنج را به مدت 4 تا 5 ساعت در آب خیس کنید. به ازای هر 3 پیمانه برنج، باید حدود 100 گرم نمک به آن اضافه کنید. اضافه کردن نمک سبب می‌شود تا ئانه‌های برنج هنگام جوشیدن له نشوند و ترد باقی بمانند. (این مرحله اجباری است، زیرا خیساندن برنج به پخت بهتر و قد کشیدن بیشتر آن کمک می‌کند.)

مرحله دوم: آماده سازی آب

  1. در قابلمه‌ای مناسب، به ازای هر پیمانه برنج، 1.5 تا 1.7 پیمانه آب بریزید.
  2. آب را روی حرارت زیاد به جوش برسانید.
  3. سپس برنج خیس خورده را به آب در حال جوش اضافه کنید. حدود 7 الی 10 دقیقه برای این مرحله زمان لازم است. برنج در حال جوشیدن را مرتب چک کنید تا دانه‌ها له نشوند. برای اینکه بدانید زمان آبکش کردن فرا رسیده یا نه، با قاشق چند دانه از برنج را جدا کنید و با انگشت فشار دهید. برنجی که آماده آبکشی است، اطراف آن له می‌شود اما مغز آن هنوز سفت است. اگر دانه برنج به طور کامل له شود، برنج وارفته و به اصطلاح شفته می‌شود که نباید این اتفاق بیفتد.

مرحله سوم: پخت برنج

  1. برنج خیس شده را آبکش کنید. برای ته‌دیگ می‌توانید از نان یا سیب‌زمینی استفاده کنید. پس از گذاشتن ته‌دیگ نان یا سیب‌زمینی، برنج آبکش شده را درون قابلمه بریزید. گذاشتن ته‌دیگ سیب‌زمینی یا نان سبب می‌شود تا برنج شما به ته‌دیگ تبدیل نشود. اگر ته‌دیگ نگذارید، حدود یک پیمانه از برنج شما به ته‌دیگ تبدیل می‌شود و قابل سرو برای مهمانان نیست.
  2. حرارت را کم کنید و در قابلمه را ببندید.
  3. به مدت 40 تا 45 دقیقه اجازه دهید تا برنج بپزد. (در این مدت، در قابلمه را باز نکنید.)

مرحله چهارم: دم کشیدن برنج

  1. پس از 40 تا 45 دقیقه، شعله را خاموش کنید.
  2. 2 قاشق غذاخوری روغن یا کره را به همراه زعفران دم کرده روی برنج بدهید.
  3. در قابلمه را با دمکنی بپوشانید.
  4. به مدت 5 تا 10 دقیقه اجازه دهید تا برنج دم بکشد با روغن و زعفران دم بکشد.

مشاهده کنید : خرید برنج دودی

چند نکته مهم در پخت برنج دم سیاه

چند نکته مهم در پخت برنج دم سیاه

  • قابلمه‌ای با سایز بزرگ‌تر برای خیساندن و نیز پخت برنج در نظر بگیرید تا برنج به‌خوبی قد بکشد.
  • به هنگام جوشاندن برنج در روش آبکشی مقداری روغن مایع داخل آب درون قابلمه بریزید تا برنج مغزپخت شده و قد بکشد.
  • زمانی که برنج داخل قابلمه در حال جوشیدن است یک استکان آب سرد به آن اضافه کنید این کار باعث می‌شود تا برنج دم سیاه بعد از پخت قد بکشد.
  • از برنج دم سیاه با کیفیت و مرغوب استفاده کنید.
  • برنج را به اندازه کافی خیس کنید.
  • از آب با کیفیت و تصفیه شده استفاده کنید.
  • به هنگام پخت برنج، در قابلمه را باز نکنید تا بخار محبوس در قابلمه خارج نشود.
  • از شعله ملایم برای پخت برنج استفاده کنید.
  • در هنگام دم کشیدن برنج، از دمکنی استفاده کنید.
  • می‌توانید برای طعم بهتر، از ادویه‌هایی مانند هل، دارچین یا زنجبیل به آب برنج در حال جوش اضافه کنید.

با رعایت این نکات ساده، می‌توانید یک پلو دم سیاه مجلسی و خوشمزه بپزید و از عطر و طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

مشاهده کنید : خرید برنج قهوه ای

جمع بندی

با شنیدن نام برنج دم سیاه ممکن است تصویر برنجی سفید با دنباله هایی سیاه رنگ در ذهن افراد نقش ببندد! اما واقعیت آن است که برنج دم سیاه سفید رنگ است و آن سیاهی که در نام آن یاد می شود مربوط به شلتوک برنج است. از این رو این نوه برنج از نظر ظاهری با سایر برنج ها تفاوتی نداشته و طرز پخت برنج دم سیاه تقریبا مشابه سایر روش ها است. اگر برای خرید برنج ایرانی، برنج دم سیاه را انتخاب کرده اید باید بگوییم دست روی خوب برنجی گذاشته اید! این برنج به خوبی قد می کشد و ظاهری بسیار مناسب برای مجالس دارد.

برنج فا

نظر (0)

اضافه کردن نظر

captcha